Tužna hrvatska muzejska priča

Galerija umjetnina SplitOve godine Međunarodni dan muzeja (18. svibnja) pao je u ponedjeljak, dan kada su gotovo svi muzeji i galerije u Hrvatskoj zatvoreni za javnost. Neki su ipak o toj prigodi otvorili svoja vrata publici, a neki ne. I svaki je muzej, dakako, radio u neko svoje uredovno ili izvanredno vrijeme, ali svi nisu istodobno bili dostupni mogućim posjetiteljima. A i pitanje je je li publika, navikla na ponedjeljkom zatvorena muzejska vrata, uopće krenula u pohod muzejima? A ona koja se uputila, privučena besplatnim ulazom, mogla je biti i neugodno iznenađena s obzirom na pogrešne medijske informacije da su toga dana muzeji otvoreni do 22 sata. Jer taj je podatak pogrešan! Akcija nije tako koordinirana! A ovogodišnji Međunarodni dan muzeja obilježava se temom "Muzeji i turizam"! To što je svakom muzeju prepušteno da, u danu kad inače nije otvoren za javnost, odluči hoće li i u kojem terminu otvoriti vrata posjetiteljima, možda simbolički i označava temu: "Muzeji i turizam". Barem u Hrvatskoj! U svijetu je ta kategorija neupitna ...

MUZEJI I TURIZAM
 
Muzejska priča

 
Hrvatska turistička ponuda još ne računa na muzeje koji su svuda u svijetu jedan od glavnih mamaca za suvremene nomade. Zašto? Znaju li muzeji svoj kulturni proizvod plasirati na tržištu? Pogotovo turističkom
 

Piše: Vesna Kusin / Vjesnik
Izvor: Vjesnik

 
U svijetu je ta kategorija neupitna. Ljubitelji umjetnosti putuju ciljano posjećujući muzeje zbog njihovih značajnih fundusa, ali i povremenih značajnih izložbi koje su poseban turistički mamac. Riječ je dakako o kulturnoj baštini koje muzeji čuvaju i predstavljaju javnosti.

Marc Chagall

Kulturni turizam svuda je, osim u Hrvatskoj, najznačajniji dio turističke ponude i kao takav bitno pridonosi gospodarskim efektima. Hrvatski turizam još uvijek najviše nudi more i sunce, a tek sporadično kulturnu baštinu kojom je Hrvatska ipak bogata.
 
Muzeji su, pak, hrvatskom turizmu zadnja rupa na svirali. U organiziranim obilascima grada turistički vodiči možda tek spomenu da se tu negdje nalazi i neki važan muzej, ali nikada, čak ni onda kad su u njima priređene iznimne nacionalne ili internacionalne izložbe, te turiste ne uvedu u muzej!
 
U muzeje mahom ulaze samo individualni turisti ako su slučajno nabasali na njega ili su ciljano došli tragom neke poznate informacije.
 
Međutim, nisu samo turističke zajednice krive za takvo stanje stvari. Muzeji, također, ne znaju lansirati ili promicati baštinu koju čuvaju. Oni još uvijek uglavnom funkcioniraju tek strukovno (čast iznimkama), kao čuvari trezora, u kojima polako izučavaju predmete vlastitih zbirki. Prepolako!
 
Muzealci najčešće ne shvaćaju da su ti predmeti baštine zapravo kulturni proizvodi. A oni se kao svaki proizvod trebaju znati ponuditi na tržištu! Lijepo upakirani! U slučaju muzeju taj "pakung" je "priča".Galerija umjetnina u splitu
 
Treba znati ispričati priču. Suhoparni kunsthistorijski podaci mogu zadovoljiti samo stručnjake. A turisti to nisu. Oni bi vjernu kopiju Apoksiomena u Malom Lošinju gledali kao original, pogotovo u budućem muzeju koji je zamišljen tako da se ta senzacionalna skulptura gleda kao u kakvom peep-showu u kojem je nemoguće razaznati razliku između kopije i originala.
Ali je tu bitna priča o Apoksiomenu koja je uistinu uzbudljiva. Stoga se on valjda jednako teško raspoznatljivo našao i na ovogodišnjem plakatu uz Međunarodni dan muzeja.
 
Tako se ne razabire ni veza između muzeja i turizma. Možda je preslaba i veza između Ministarstava turizma i kulture, pogotovo u tom strateškom pogledu.
 
Ono najljepše što se dogodilo iz Dana muzeja su netom otvoreni Muzej antičkog stakla u Zadru i Galerija umjetnina Split.

Samo, tko će dovesti turiste u njih? Ili će ih oni privući nekom svojom osobitom muzejsko-galerijskom pričom?

Povezani članci

Who's Online

We have 192 guests and no members online